Alle cases

BrokerCloud en LawCloud rekenen op Alpha IT voor snelle opschaling.

Advocaten en verzekeringsmakelaars: twee beroepsgroepen die te maken krijgen met een overload aan administratie, twee beroepsgroepen die tot een paar jaar geleden veroordeeld waren tot verouderde on-premisepakketten. Dat kon beter, vonden de oprichters van LawCloud. Even na dat eerste platform volgde - op aandringen van hun netwerk in het verzekeringswezen - ook BrokerCloud. De twee platformen groeien nog elke dag, en om die groei bij te benen, zijn er nieuwe krachten nodig. Alpha IT helpt die te vinden, zelfs over de landsgrenzen heen.

Joeri Brokercloud Cropped

Het team achter BrokerCloud en LawCloud bestaat uit een twintigtal enthousiastelingen. Maar om de groei ook op IT-vlak te kunnen bijbenen, is dat niet genoeg, zegt Joeri Maes, CCO. ‘BrokerCloud is van een beheerspakket geëvolueerd naar een heus ecosysteem, waarin ook verschillende technologieën van partners en andere insurtechs geïntegreerd werden. Om die omschakeling waar te maken moesten we snel op zoek naar nieuwe profielen, dus contacteerden we Alpha IT.’

In augustus gingen we samen met Alpha IT op zoek naar onze eerste internationale medewerkers, omdat de specifieke profielen die wij zoeken, binnen onze landsgrenzen moeilijk te vinden zijn.

Joeri Maes

CCO BrokerCloud/LawCloud

Joeri Brokercloud Thumb

De kracht van internationale kennis

De samenwerking begon met vaste krachten voor op de payroll, maar daarnaast werd het team deze zomer ook uitgebreid met twee developers uit Oekraïne. In december volgde een derde. En dat bevalt prima: ‘Vroeger stonden we daar wat weigerachtig tegenover, omdat deze mensen fysiek niet hier konden zijn, en dat was voor ons toen nog een must. Maar de laatste maanden zijn we op dat vlak geconfronteerd met de realiteit: opeens zaten ook vaste collega’s niet meer op kantoor. En dat werkte ook. Dus gingen we in augustus samen met Alpha IT op zoek naar onze eerste internationale medewerkers, omdat de specifieke profielen die wij zoeken, binnen onze landsgrenzen moeilijk te vinden zijn.’

De sterkte zit ‘m volgens Joeri in de combinatie: een solide inhouse team, dat naargelang de lopende projecten uitgebreid wordt met ervaren developers en internationale kennis. ‘Maar,’ vult hij aan, ‘de samenwerkingen die we aangaan zijn altijd voor lange termijn. Heel kort even opschalen, dat heeft geen zin. Je moet je nieuwe krachten kunnen inwerken en dat kost tijd. We zien onze extra krachten, vanwaar ze ook werken, echt als team-members, en zo behandelen we hen ook. Zo hebben we bijvoorbeeld elke dag een korte stand-upmeeting met al onze teammembers samen, zodat iedereen van iedereen weet waaraan hij bezig is.’

Kleine bedrijven united

Als IT-bedrijf kan samenwerken met een rekruteerder soms frustraties opleveren. De voorkennis en kleinschaligheid van Alpha IT is dan een verademing. ‘Je hebt duizend-en-een bedrijven die je beloven de juiste teamleden te vinden, maar wij hebben gerichte, specifieke oplossingen en profielen nodig. Alpha IT is een klein bedrijf, net als wij. Zij weten waar wij mee struggelen en helpen die struggles omzetten in oplossingen.’

‘Als we een nieuwe werkkracht nodig hebben, wil ik niet eerst langs verschillende instanties moeten passeren.’, stelt Joeri. ‘Nee, ik bel gewoon Gert, leg uit wat voor profiel we nodig hebben, en met een beetje geluk hebben we de avond zelf nog een interview met een geschikte kandidaat. Verder moeten wij zelf niets regelen.’

Minder administratie, meer tijd

Voor Joeri is de tijd die hij bespaart door de rekrutering en HR uit te besteden, goud waard. ‘Als techno-commercieel profiel krijg ik grijze haren van alle ballast die bij rekrutering komt kijken: zoeken naar de juiste profielen, moeten wachten tot die beschikbaar zijn, loononderhandelingen, dat is allemaal niet aan mij besteed. Dan betalen we liever een vaste prijs aan Alpha IT, zodat we zelf kunnen focussen op waar we goed in zijn.’

De tweede buitenlandse werknemer die via Alpha IT bij ons terechtkwam, bleek al tijdens de eerste week niet echt mee te kunnen. We contacteerden Alpha IT om een oplossing te zoeken. De volgende dag om 9 uur was er een nieuwe developer operationeel, die wel de juiste skills had. En dat zonder extra kosten.

Joeri Maes

CCO BrokerCloud/LawCloud

Joeri Brokercloud Thumb

Supersnel schakelen

‘Het is voor ons essentieel dat kandidaten echt voldoen aan het profiel dat we vragen. We werken met een klein team, en er is voorlopig geen tijd om juniors op te leiden, te controleren en bij te sturen. We verwachten dus echt dat onze nieuwe medewerkers met een minimum aan informatie hun plan kunnen trekken. Natuurlijk bereiden we minutieus hun werk voor en controleren we hun code, sturen we bij waar nodig en zijn we bereikbaar voor vragen, maar onze vaste mensen moeten zelf ook nog aan hun werk toekomen.’

Om die juiste krachten te vinden, is flexibiliteit belangrijk, vindt het team achter BrokerCloud en LawCloud. ‘De tweede buitenlandse werknemer die via Alpha IT bij ons terechtkwam, bleek al tijdens de eerste week niet echt mee te kunnen. Dat kan gebeuren, hoeveel tests of gesprekken je op voorhand ook doet, dus contacteerden we Alpha IT om een oplossing te zoeken. De volgende dag om 9 uur was er een nieuwe developer operationeel, die wel de juiste skills had. En dat zonder extra kosten. Dat krijg je niet voor mekaar als je de rekrutering binnenshuis houdt.’

‘Ook naar de toekomst toe denken we nog niet meteen aan vertragen.’, verzekert Joeri ons. ‘Als het nodig is, blijven we opschalen. Maar omdat het zo flexibel en snel kan, gaan we ons hoofd daar nu nog niet over breken. We weten dat als we het nodig hebben, er binnen de week een nieuwe kracht aan de slag kan, en dat stelt ons gerust. Dat kost ons misschien meer dan wanneer we het volledig zelf zouden organiseren, maar de service is dat meer dan waard.’